Mountainbiken over negen bergen na hersenstaminfarct

Dit is de actie van Arno en Jaco Reijgersberg

Nog te gaan

van totaal € 3.000 (89%)

Grandfinale revalidatie en re-integratie

20 en 21 september klimt CNV-Onderwijs bestuurder Arno Reijgersberg met zijn broer Jaco op de mountainbike voor een monstertocht door 2 landen en over 9 bergen: Stoneman Miriqidi door het Erzgebergte in Duitsland en Tsjechië. Samen met zijn broer haalt hij daarmee geld op voor de Hersenstichting. Een sportief hoogtepunt na een lang traject van revalidatie en re-integratie na een hersenstaminfarct.

Black Friday

24 november 2017, een vrije dag voor Arno Reijgersberg na een drukke week als vakbondsbestuurder bij CNV Overheid en Publieke Diensten. Het is uitverkoop: Black Friday. Het zit er bijna op. Nog een week en dan een carrièreswitch naar CNV Onderwijs. Reijgersberg mag graag nieuwe dingen ontdekken en met zijn overstap naar Onderwijs geeft hij nieuw elan aan zijn loopbaan bij het CNV, die in 1998 begon.

Verder dan het ontbijt en een kopje koffie kwam het niet die morgen. Zijn tweede kop koffie bleef onaangeroerd op de tafel staan. Als een donderslag bij heldere hemel stond de wereld plotsklaps stil. Het werd zwart die vrijdag, inktzwart. Hij zakte door zijn benen en wist nog net de bank te bereiken. Een gevoel van dronkenschap overviel hem. Tollen in het hoofd, dubbelzien, hoofdpijn en kotsmisselijk. Op de bank is het goed. Linkerzij, ogen dicht en dan komt het goed, denkt hij. Als zijn vrouw naar beneden komt en de koffie onaangeroerd ziet staan, ziet ze hem. “Wat is er aan de hand”, vraagt ze. Hij denkt te zeggen dat hij een griepaanval heeft, maar zij kan er niet veel van verstaan. Hij is zo nat alsof hij uit het zwembad is gestapt. Ze hoeft van hem niet de dokter te bellen, maar stiekem belt ze toch naar de huisarts. Die heeft met de symptomen de diagnose snel gesteld en een ambulance is onderweg. Op weg naar het ziekenhuis.

Verstopping in de hersenstam

Na een CT-scan heeft de neuroloog de diagnose snel gesteld: een infarct in de hersenstam. Een verstopping in de hersenstam wordt een hersenstamberoerte genoemd. De hersenstam reguleert cruciale lichaamsfuncties, zoals bewustzijn, ademhaling en evenwicht, maar ook bewegingen van de ogen en het gezicht. Ook lopen er belangrijke verbindingsbanen tussen grote hersenen en ruggenmerg door de hersenstam. Een beroerte in dit gebied kan daarom al snel verstrekkende gevolgen hebben voor de patiënt. 50% overlijdt en van de 50% die overleeft, herstelt slechts 5% volledig.

Omdat Arno ruim binnen 3 uur na de eerste verschijnselen in het ziekenhuis is, kan de neuroloog een trombolyse geven. Bij een trombolyse krijg je via een ader in de arm een infuus met medicijnen (alteplase). De medicijnen lossen het stolsel op dat vastzit in een bloedvat in de hersenen. Het stolsel is dan wel weg, maar de schade is onherstelbaar. Door zuurstofgebrek sterven direct hersencellen af.

Vette pech

Na een week van allerlei onderzoeken op de stroke-unit van het Martiniziekenhuis in Groningen, is er geen oorzaak voor het infarct gevonden. Wellicht een hoge bloeddruk in combinatie met werkdruk/werkstress, maar dat is niet aan te tonen. De uiteindelijke oorzaak krijgt van de neuroloog de titel “vette pech”. Op de dag waarop zijn nieuwe baan zou zijn begonnen wordt Arno ontslagen uit het ziekenhuis. Hij is verder gezond, maar moet leven als iemand met NAH (niet aangeboren hersenletsel).

Dubbelzien, concentratieproblemen, fysieke conditie weg, niet kunnen lezen, snel overprikkeld, slechte coördinatie, niet twee dingen tegelijk kunnen doen, zijn slechts een aantal van zijn beperkingen. De revalidatie start.

Re-integreren als gemeentewerker in Duitsland

Het fysiek revalideren gaat in een rap tempo bij de fysiotherapeut. Daar staat een spinningfiets. Met gesloten ogen tegen de overprikkeling, fietst Reijgersberg menig uur weg. Bij het spinnen kent hij geen beperkingen en het is voor hem het ontsnappen aan de dagelijkse realiteit. Zijn fysieke conditie hersteld snel.

Neuroplasticiteit wordt het nieuwe motto van Arno. Neurale plasticiteit duidt op veranderingen in de organisatie van de hersenen als gevolg van ontwikkeling, leren of ervaring. Of te wel: aan de slag en die hersenen aan het werk zetten door fysieke arbeid te verrichten. Nu is re-integreren in het werk met een kantoor in Utrecht en woonplaats Sappemeer in Groningen onbegonnen werk. Dus regelde Arno zijn eigen re-integratie. Een telefoontje naar de gemeente in Duitsland waar hij een vakantieverblijf heeft, resulteerde in een re-integratiebaan als gemeentewerker in de gemeente en op het gemeentelijk vakantiepark.

Fysieke arbeid met veel repeterende handelingen leidt tot neuroplasticiteit en dus herstel, daarvan is Arno overtuigd. Met volle overgave gaat hij aan de slag. Zeven dagen per week, zes maanden lang en in totaal 847 werkuren. Hij is onder de mensen en vooral, hij herstelt. In mei kan hij weer lezen. In juni gaat het fietsen door de omgeving probleemloos en ook mag hij weer autorijden.

In augustus gaat het kriebelen. Het is tijd voor zijn carrièreswitch naar CNV Onderwijs. De terugreis wordt gepland en half september start Arno met de re-integratie binnen CNV Onderwijs. De werkuren worden stap voor stap uitgebreid en het werkpakket aangepast. Op 1 december 2018 start Arno volledig als bestuurder bij CNV Onderwijs.

Fietsen als uitlaatklep

Vanaf half september is Arno een trouwe deelnemer aan de spinninglessen bij de plaatselijke sportschool. Minimaal 8 uur per week fietst hij om zijn conditie en kracht op te bouwen, maar ontsnapt hij ook aan de alledaagse situatie van het leven met NAH. Net zoals bij de revalidatie in het begin, gaat spinnen zonder enige beperking. Ook het fietsen op zijn mountainbike in de buitenlucht is weer mogelijk. Lange en ruige tochten behoren weer tot de mogelijkheden.

“En als je dan toch weer kan fietsen, dan fiets ik ook met een hoger doel; geld inzamelen voor de Hersenstichting”, stelt Arno. Er is nog veel geld nodig voor onderzoek en preventie. Eén op de vier Nederlanders heeft een hersenaandoening. Deze aandoeningen hebben een enorme impact op de patiënt zelf én de omgeving. Het leven van Arno is op z’n kop gezet, maar hij heeft zich teruggevochten. Een voorbeeld voor velen. Met zijn fietsen wil hij zijn bijdrage leveren aan al diegenen die moeite hebben om het leven weer op te pakken. U kunt Arno en Jaco helpen de Hersenstichting te helpen.

Bekijk alle donateurs
€ 15 09-07-2019 | 20:48
€ 15 05-07-2019 | 16:36 Reuze fantastisch Arno om zo terug te vechten na het herseninfarct. Ik wens je verder veel succes met jullie actie, zodat meer mensen hiervan baat kunnen krijgen. Groetjes CNV-adviseur André Bloemendaal.
€ 10 05-07-2019 | 14:54 Zet hem op Arno en Jaco.
€ 5 04-07-2019 | 08:25 Heb grote bewondering voor je verhaal. Heel veel succes en het gaat je lukken.
€ 25 03-07-2019 | 16:07

Veel fietsen in de vakantie

15-07-2019 | 11:53 Wie wordt de 100e donateur? We staan op 99 ondersteuners van onze actie en een volgende mijlpaal is bijna bereikt. De zomervakanties zijn ook begonnen. Ook Jaco en Arno gaan op vakantie, maar er wordt natuurlijk gewoon getraind. Lekker fietsen op Corsica of in Luxemburg. Over belangstelling hebben wij niet te klagen. Onze actie vestigt de aandacht op het werk van de Hersenstichting. Dat is hard nodig. Een publicatie in de nieuwsbrief aan alle collectanten van de Hersenstichting en een advertentie in de bladen van het CNV.   Wij wensen jullie allemaal een mooie zomer. Help ons met donateurs vinden voor onze actie en blijf bewegen deze zomer!