Jorrit Hondorp

Geef(t) stof tot nadenken

Ik loop op 5 januari in Beltrum de mooiste survivalrun van Nederland. Ik kan dit omdat mijn hersenen (weer) normaal functioneren. Maar dit is niet voor iedereen vanzelfsprekend. 1 op de 4 mensen heeft of krijgt iets met zijn hersenen.

Ik heb van dichtbij meegemaakt hoe heftig dit is voor de persoon zelf, maar ook wat voor impact dit op een omgeving heeft.

Mijn oma overleed door haar dementie. Ze was van sterke vrouw naar een bejaarde vrouw gegaan, die eindigde in een foetus houding.

Zelf heb ik een hersenvliesontsteking gehad, waarna een revalidatie volgde.

Een schoonzus die een hersentumor kreeg, en daar gelukkig aan kon worden geopereerd.

En vorig jaar 2018 kreeg mijn moeder een hersenbloeding, waarna ze overleed.

Ik loop Beltrum omdat ik het leuk vind. Maar dit jaar hoop ik er ook wat extra's mee te bereiken. Ik wil mensen meer bewust maken van de mensen om hen heen. Hersenaandoeningen zijn er in vele soorten en maten. Depressie, dementie, beroertes maar ook door een ongeval kan het komen dat je hersenen niet meer kunnen wat ze altijd konden. Zo vanzelf sprekend dat je hersenen het doen, tot dat ze het niet meer doen.

Sta eens stil bij de gedachte dat je niet meer voor je gezin kan zorgen, of dat je helemaal niet meer weet wie ze zijn! Geef om je hersenen, help de hersenstichting om onderzoek te ondersteunen. Zodat je hersenen samen met jou oud kunnen worden.

Streefbedrag: € 1.000

23-11-2021