Cornelieke de Jong

In beweging voor je brein

Aanleiding

Mijn oma is 97 jaar en een sterke vrouw. Ze is haar hele leven in beweging geweest. Toen het fietsen niet meer lukte, ging ze lopen. Eerst liep ze zelfstandig en nu, na wat tegenstribbelen, met behulp van een rollator. Sinds een paar weken is ze uit de Knipe verhuisd naar een woonzorgcentrum in Joure. Vanwege haar vasculaire dementie werd het thuiswonen een te grote uitdaging.

Altijd in beweging

De drang om in beweging te blijven is echter altijd gebleven. Ze kan niet wachten tot het bezoek haar meeneemt voor 'een blokje om'. Ze is bovendien iedere week vaste deelneemster in de gymnastiekles. En met 97 jaar is ze weliswaar de oudste van de groep, maar niettemin de fanatiekste.

Mijn oma heeft begrepen dat het 'in beweging zijn' heel goed voor je is. Diverse onderzoeken bevestigen dit. Zo heeft het 'blokje om' een positief effect op het vertragen van het dementieproces in de hersenen. Al zal de dementie het uiteindelijk winnen, de periode van kwaliteit van leven kan op deze manier langer stabiel blijven.

Op dit moment steunt de hersenstichting een aantal onderzoeken naar dementie. Bijvoorbeeld een onderzoek naar de relatie tussen beweging en dementie. Maar er is meer geld voor onderzoek nodig!

De 30 dagen actie 'KOM MEE' voor de hersenstichting

De komende 30 dagen zal ik vaak 'KOM MEE, WE GAAN' tegen mijn oma zeggen. Het doel is dat we in 30 dagen ca. 100 beweeg-kilometers verzamelen. Ik nodig hierbij iedereen uit om de komende 30 dagen (15 oktober - 15 november) ook in beweging te komen. En neem je oma/ opa/ buurman/ buurvouw/ gezin/ vriend/ vriendin mee. Natuurlijk met inachtneming van de regels rondom Covid19.

Ludieke slotactie op zondag 15 november

Op zondag 15 november zal ik vanaf 11 uur, als slotstuk van deze sponsoractie, 15 kilometer gaan hardlopen door de omgeving Heerenveen en Oranjewoud. Ik doe dit, binnen de corona regels, samen met nog een sportieveling op 1,5 meter afstand. Je kunt me die ochtend herkennen aan het dragen van mijn roze shirt voor de Hersenstichting.

JIJ kunt ook meedoen! Ga zondag 15 november ook een rondje hardlopen en draag een roze item, passend bij het roze logo van de Hersenstichting. In verband met Covid19 is er geen startlocatie, vastgestelde route en/of afstandmeting. Je kunt dus zelf bepalen welke afstand je loopt, op welk tempo en met wie!

Door ook een rondje te gaan hardlopen op zondag 15 november:

-ben je die dag lekker in beweging;

-vrolijk jij met je roze item en/of ludieke roze outfit het straatbeeld van Heerenveen e.o. op in deze coronatijd;

-laat je zien dat je 'in beweging blijven' juist nu ook belangrijk vindt;

-en mag je het werk van de Hersenstichting steunen door een kleine donatie te doen. Dit mag, maar hoeft niet!

Vergeet niet om even een ludieke foto te sturen via mijn sociale media kanalen of via Whatsapp (0612128605) als je ook mee doet op zondag 15 november!

Vooral veel beweeg -en hardloopplezier gewenst,

Corrie (97) en Cornelieke (32)

'Laat het brein niet indutten: door slim bewegen de kans op dementie verminderen'

Train the sedentary brain: move smart to reduce the risk of dementia

Projectleider: Prof. dr. E.J.A. Scherder, Vrije Universiteit Amsterdam

De Hersenstichting wil graag hersenen gezond houden. Het is al bekend dat de hersenen beter presteren door bewegen. Ook weten we dat lichamelijke inactiviteit één van de risico’s is voor het ontstaan van dementie. Dementie kan nog niet worden genezen. Daarom is het belangrijk om de risico’s op het ontstaan van dementie zo klein mogelijk te maken. Dit onderzoek draagt hieraan bij. De doelstellingen van het onderzoek zijn:

• Inzicht krijgen in de invloed van lichamelijke inactiviteit op achteruitgang van hersenfuncties
  • Een geschikt bewegingsprogramma ontwikkelen dat cognitieve en lichamelijke achteruitgang kan vertragen
  • Bundeling van kennis en ervaring van nationale experts op het terrein van bewegen en dementie

Bron: https://www.hersenstichting.nl/dit-doen-wij/onderzoek/deltaplan-dementie-2/

Totaal opgehaald bedrag: € 538

€ 250 opgehaald

€ 500 opgehaald

€ 1.000 opgehaald

Eerste donatie ontvangen

10 donaties ontvangen

25 donaties ontvangen

50 donaties ontvangen

Een blogbericht geplaatst

Toon meer

Prestaties

Totaal afgelegd 115 km (115%). Mijn doel afstand: 100 km.