Marko Jonker

Fietsen met NAH door Nederland.

In mei 2015 werd ik getroffen door een herseninfarct. 's Ochtends, tijdens het brood smeren aan het aanrecht, lag ik ineens voorover. Mijn linkerkant was deels verlamd en ik had neglect, wat betekent dat mijn hersenen mijn linkerkant niet meer herkende. Gelukkig kon ik mijn gezin alarmeren die de huisartsenpost belde. Door snel handelen van de dienstdoende huisarts en de neuroloog is de bloedprop d.m.v. sterke bloedverdunners opgelost. Er was echter schade ontstaan aan de motoriek, woordbegrip en verwerking van informatie. Een lang revalidatietraject volgde waarbij veel is verbeterd. Toch blijf ik gevoelig voor bijvoorbeeld geluid, omgevingsdrukte en heb ik veel minder energie. Het heeft niet alleen mij geraakt. Ook mijn gezin, merkt dagelijks de gevolgen van deze aandoening.

In juli 2017 kreeg ik een beknelling van de zenuwwortel onder in de rug waardoor ik een gedeeltelijke dwarslaesie opliep. Om de schade aan de zenuwen vanaf de onderste 3 rugwervels (tot aan de tenen) te beperken ben ik met spoed geopereerd. Na de operatie bleek dat ik opnieuw zou moeten leren lopen en er tijd nodig zou zijn om die zenuwen zoveel mogelijk te laten herstellen.  Er volgde weer een intensief revalidatietraject in het ziekenhuis en in het revalidatiecentrum  De Hoogstraat. Waarbij de nadruk dit keer lag op het weer leren (trap)lopen en fietsen. Gelukkig kan ik weer (trap)lopen zonder hulpmiddelen en kan ik ook weer fietsen. Ik heb ervaren hoe belangrijk het is dat de juiste diagnose wordt gesteld en er snel en adequaat wordt gehandeld. Met goede revalidatie en veel oefenen kan er gelukkig veel herstellen.

Voor voorlichting en onderzoek is veel geld nodig. Om hieraan een steentje bij te dragen ben ik deze actie gestart. In 2020 wil ik tot en met oktober minimaal 1.600 km fietsen op mijn racefiets.

Je kunt me volgen op Strava .

Doe mee en doneer voor de Hersenstichting.

Samen komen we verder. Elke donatie is een extra stimulans voor mij om te fietsen.Hartelijk dank!

Update: Eind oktober staat het aantal gereden kilometers op 2.115. 🚴‍♀️🙂. Bedankt voor alle donaties. Het was een mooie actie.

Streefbedrag: € 800

07-11-2020