Rennen voor Beatrijs

Dit jaar rennen wij voor haar
van totaal € 10.000 (84%)

Op 6 november 2021 stond de politie op twee adressen tegelijk aan de deur: één in Apeldoorn en één in Amsterdam. "Bent u de ouders/zus van Beatrijs? Zij heeft een ongeluk gehad en is er slecht aan toe, wij brengen u zo snel mogelijk naar het ziekenhuis".

Beatrijs fietste die ochtend van 6 november in Amsterdam naar huis, toen zij van achter werd aangereden door een auto. De automobilist liet haar achter op het asfalt en ging er vandoor. Het ongeluk veroorzaakte zo veel geluid dat een hardloper gealarmeerd werd die snel 112 kon bellen en alle hulpdiensten inschakelen. Het traumateam was er binnen enkele minuten en met gillende sirenes is ze het VU MC in gereden waar ze meteen werd geopereerd. Geen schade aan botten of organen, maar wel massief hersenletsel aan de linkerkant van haar hoofd. De eerste drie dagen werd ze in slaap gehouden en kon met een drukmeter de druk op de hersenen permanent in de gaten worden gehouden. Niemand durfde iets te voorspellen omdat iedereens hersenen weer anders kunnen reageren/herstellen. De eerste prognoses waren git- en gitzwart. De vraag was niet alleen hoe ze wakker zou worden, maar ook of ze nog wakker zou worden.

Het ontwaken is in hele kleine stapjes gegaan en tot verbazing van alle artsen bleek Beatrijs in staat om te praten. Het geluid van haar stem is het beste dat wij in jaren hebben gehoord. Na een maand in de VU in Amsterdam is ze overgeplaatst naar een revalidatiekliniek speciaal voor jongeren tot 35 jaar met Niet Aangeboren Hersenletsel in Midden Nederland. In dit revalidatie ziekenhuis verblijft zij sindsdien en vecht ze zich letterlijk elke dag verder omhoog. Die weg is heel lang, heel hobbelig en heel onduidelijk. Wij als familie zijn nog steeds elke dag bij haar, samen met haar waanzinnige vrienden en vriendinnen die haar blijven steunen.

Twee weken voor haar ongeluk liep Beatrijs haar eerste halve marathon in Amsterdam. Op en top fit werd ze aangemoedigd door haar vriendinnen en familie. Haar startbewijs van die halve marathon hangt sinds het ongeluk op haar ziekenhuiskamer. Beatrijs had zelf het liefst dit jaar weer de halve marathon gelopen, maar nu dat niet kan vindt ze het wel heel gaaf als wij dit namens haar doen, om daarbij geld op te halen voor de Hersenstichting. Er is op dit moment nog zoveel wat we niet weten over de werking van onze hersenen. De Hersenstichting zet zich in om onderzoek te doen naar hersenletsel en het verbeteren van de klachten van mensen met Niet Aangeboren Hersenletsel. 1 op de 10 mensen krijgt te maken met hersenletsel en vaak zijn de gevolgen (hoewel niet altijd op het eerste gezicht zichtbaar) zeer ingrijpend. Om hier bij stil te staan én nieuwe onderzoeken naar NAH te financieren kunnen we alle hulp gebruiken.

Help je ons mee? Je kunt je aanmelden om deel uit te maken van ons team om zelf mee te rennen op zondag 16 oktober in Amsterdam. (Let op: om mee te rennen moet je zelf een startbewijs aanschaffen via de website van de TCS Amsterdam Marathon). Of om iedereen die voor Beatrijs én de Hersenstichting rent aan te moedigen. Elke donatie is meer dan welkom.

Piet, Carin & Elizabeth Bijl-Reinders

€ 15 02-07-2022 | 19:39
€ 15 30-06-2022 | 10:11
€ 25 28-06-2022 | 23:04